شورای اسلامی استان گیلان

شورای اسلامی استان گیلان |

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی استانداری گیلان؛ دکتر اسدالله عباسی پیش از ظهر امروز (یکشنبه) در همایش شوراهای استان، با گرامیداشت روز ملی شورا اظهار داشت: در راستای تکمیل زنجیره دولت سازی، شوراهای اسلامی شهر و روستا بر پایه تمرکززدایی امور از سطح ملی و با رویکرد تقویت مدیریت محلی تأسیس شد.

وی با بیان اینکه شوراهای شهر و روستا با هدف اهمیت دادن بیشتر به نقش مردم در ساختار تصمیم گیری و برای حل مشکلات محلی ایجاد شدند، تصریح کرد: شوراها در واقع عضوی از بدنه دولت و از ارکان اجرایی کشور هستند که در جامعه ای کوچک‌تر به فعالیت می پردازند.

دکتر عباسی توجه به وظایف شوراها و نیز آسیب‌شناسی عملکرد ادوار گذشته را الزامی در مسیر موفقیت اعضای کنونی شوراهای شهر و روستا خواند و افزود: تقویت و رفع مشکلات شوراهای اسلامی می تواند موجب تقویت ساختار حکمرانی در کشور شود.

وی با اشاره به تاکید قرآن کریم و سخنان ائمه اطهار (ع) درخصوص شورا ، خاطرنشان کرد: بیانات رهبر معظم انقلاب درباره شوراهای اسلامی شهر و روستا ، نقش اثرگذاری در ارتقاء مردم سالاری دینی، تقویت این نهاد مردمی و رفع مشکلات و چالش های آن دارد.

نماینده عالی دولت در گیلان عدم انتخاب شهردار در برخی شهرستان‌ها و بی‌تکلیفی شهرداری‌ها را مورد انتقاد قرار داد و افزود: باید کشمکش‌های سیاسی و نگاه سلیقه‌ای را از عرصه مدیریت و تصمیم‌گیری‌ها حذف و نگاه همگرایانه ، مشورتی و توسعه‌طلبانه را گسترش داد.

دکتر عباسی انتخاب فرد اصلح و متخصص را نیاز اصلی شهرها و روستاها خواند و با اشاره به ضرورت برنامه‌محوری، تخصص‌گرایی و روحیه جهادی فرد منتخب افزود: متاسفانه در برخی از شهرهای استان شاهد سوء مدیریت و یا ضعف مدیریت هستیم که این امر موجب شده تا اقدامات نوآورانه و روزآمد در روند فعالیت ها وجود ندارد.

وی مبلمان شهری و نصب ِنمادها به‌ویژه در شهرها را نمونه‌ای از این امر دانست و گفت: متاسفانه به اصل مهم بومی‌سازی نمادها که خود عاملی مهم در هویت‌بخشی مبلمان شهریست، توجه خوبی نشده است.

استاندار گیلان عدم بهره‌وری مناسب از مواهب الهی و اقدامات صورت‌گرفته در استان از جمله سواحل آزادسازی شده را نمونه ای دیگر از ضعف مدیریت در برخی شهرستان ها خواند و یادآور شد: مزیت های نسبی گیلان همچون منابع طبیعی ، سواحل و داشته‌های میراثی استان مورد غفلت قرار گرفته در حالیکه بهره برداری اصولی از آنها، توسعه اقتصادی قابل توجهی را به همراه دارد.

وی با گلایه‌مندی از صدور مجوزهای ساخت و ساز با تراکم بالا در روستاها و ویلاسازی در بافت روستایی و ارتفاعات استان، تراکم ساختمانی را از بزرگترین قانون‌شکنی‌ها عنوان کرد که روستاها را نیز به نابودی می‌کشاند.

دکتر عباسی ادامه داد: در مسیر عمران زیرساخت‌ها به‌ویژه در روستاها، باید از سرمایه گذاران بخش خصوصی دعوت شود تا شاهد توسعه متوازن و اصولی در این بافت باارزش باشیم.

وی همچنین به موضوع پسماند اشاره کرد و گفت: در نخستین روزهای انتصابم به عنوان خادم مردم و استاندار گیلان، در دیدار با رییس جمهوری، از پسماند بعنوان اَبر چالش استان‌های شمالی یاد کردم.

وی با بیان اینکه معضل سراوان حاصل سوء مدیریت ادوار مختلف، عدم دور اندیشی برخی مدیران نسبت به محیط زیست استان و سلامت جامعه میزبان بوده، خاطرنشان کرد: نباید اجازه داد دیگر نقاط استان هم به وضع کنونی سراوان دچار شوند.

دکتر عباسی به پیگیری‌ها و تصمیم‌گیری‌های صورت‌گرفته برای مدیریت معضل سراوان و بررسی‌های میدانی صورت گرفته اشاره کرد و گفت: امروز تاکید و آموزش برای تفکیک از مبدا ضرورتی غیرقابل انکار است که غفلت از آن، آینده گیلان را به نابودی می‌کشاند.

وی بر لزوم بهره‌گیری از شرکت‌های دانش‌بنیان و نخبگان علمی برای تصمیم‌سازی در خصوص تفکیک زباله از مبدا تاکید و بیان کرد: اجازه پول‌پاشی از اعتبار دولتی را به فردی نمی‌دهیم و لازمست اعتبارات موجود در خصوص تفکیک زباله، به‌موقع هزینه شود تا مردم نتایج مطلوب آن را به وضوح مشاهده کنند.

استاندار گیلان تثبیت مدیریت شهری  و پرهیز از تغییرات زودهنگام را نیز مورد تاکید قرار داد و با بیان اینکه در رشت ثبات مدیریت شهری نداریم؛ چاره اندیشی برای سراوان را در سایه برنامه ریزی و همت جهادی ذکر کرد.

وی با اشاره ظرفیت کارخانه کمپوست واقع در لاکان گفت: این کارخانه به صورت روزانه قابلیت تبدیل حدود ۲۵۰ تن زباله به کود آلی را دارد که مقرر شد در ۲ شیفت کاری، هر روز ۵۰۰ تن زباله را به کود آلی تبدیل ‌کند و مکانی برای دفن ۲۵۰ تن باقیمانده کود آلی این کارخانه که کاملا بی بو، خشک، بدون شیرابه و سازگار با محیط زیست سازگار است، در نظر گرفته شود.

دکتر عباسی تصریح کرد: برای حل راهبردی چالش زباله در سراوان، برنامه ساخت کارخانه‌های کود آلی و زباله سوز ۶۰۰ تنی، ساخت تصفیه خانه شیرابه‌های حاصل از زباله‌های سراوان و بهسازی و پوشش محل دفن زباله در دستور کار قرار گرفته است.

وی ورود افراد غیرمتخصص به عرصه تصمیم‌سازی و اظهارنظرهای فاقد وجاهت علمی برای مدیریت زباله سراوان را عاملی مخرب خواند که تشویش اذهان عمومی، برانگیختگی احساسات مردم و در نهایت موج‌سواری عده‌ای سودجو را به دنبال دارد.

نماینده عالی دولت در ادامه سخنانش به موضوع آب کشاورزی و لزوم مدیریت منابع در دسترس پرداخت و افزود: امروز نیز شاهد رهاسازی آب در بخش های دیگری از استان بودیم و امیدواریم با مصرف بهینه، عدالت در توزیع آب و همدلی مردم و مسئولان، سال زراعی خوبی را آغاز کنیم.

وی واکسیناسیون و اهمیت تزریق دُز سوم را نیز یادآور شد و از اعضای شوراهای شهر و روستا خواست در جهت گسترش واکسیناسیون عمومی، همکاری های لازم را با نهادهای متولی داشته باشند.

دکتر عباسی با اشاره به تصمیمات و اقدامات صورت گرفته برای ساماندهی و رفع آلودگی رودخانه های زرجوب و گوهررود رشت افزود: بسیاری از اقدامات توسعه محور از جمله تهیه نقشه کاداستر، صدور مجوزهای بی نام و فعال کردن پنجره واحد سرمایه گذاری به انجام رسیده و همچنین تکمیل پروژه های عظیمی همچون آزادراه رشت - قزوین و راه آهن در حال انجام است که امیدواریم با بهره برداری اصولی از آن شاهد بالندگی گیلان عزیز باشیم.

وی با اعلام اینکه از هفته آتی سفرهای شهرستانی را آغاز می کنم، از اعضای شوراهای شهر و روستا خواست تا در این سفرها مشکلات و موانع خود را بیان کنند و پیگیر مطالبات حوزه خود باشند.

استاندار گیلان در خاتمه سخنانش بر اهمیت تعامل بین مردم و مسئولان و همدلی برای حل مشکلات تاکید و خاطرنشان کرد: پاسخگو بودن رکن اصلی فعالیت خدمتگزاران است که این مهم مورد تاکید رییس جمهوری دولت جهادی سیزدهم بوده و باید به نحوه شایسته اجرا شود.

در این همایش شماری از اعضای شورای شهر و روستا استان به بیان پیشنهادات و دغدغه های خود پرداختند.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان